Sunday 18 December 2011

Nama-nama anak jin . Benar atau Salah . Updated*

Scroll down to the bottom of this post
for the information that denied Ustaz Sharhan Shafie statement .

Assalamualaikum Warahmatullahiwabarakatuh . Semalam ada sorang kwn sya yang tanyer satu soklan dkt group yang sya sertai, soalan tersebut ialah -->

ade se soalan ni, betul ke semua ni??

Dalam rancangan Tanyalah Ustaz TV9, Ustaz Sharhan Shafie pengamal perubatan Islam menyatakan nama-nama berikut merupakan antara nama-nama anak Jin...walaupun maknanya bagus..kerana nama-nama ini boleh mendatangkan penyakit misteri..... 1. Balqis 2. Qistina/Kistina 3. Najwa 4. Zakuan/Zaquan 5. Batrisya 6. Erisya Jadi janganlah sesekali mengambil nama-nama diatas untuk nama anak-anak kita. PERINGATAN dari Ustaz Sharhan Shafie, kepada mereka-mereka yang bernama yang sedemikian TIDAK perlu untuk MENUKARKAN nama tetapi perlu menukar PANGGGILAN kepada yang lain..sbg contoh klu SITI NAJWA...dari dipanggil Najwa ditukarkan kepada SITI........
 ·  ·  · 12 hours ago



First time tengok statement ni , sya langsung x percaya dan menganggap bahawa statement ini direka oleh pihak yang x bertanggungjawab kemudian sya buat sedikit research tentang statement tersebut .

Sya dpt info bahawa statement itu berasal dripada rancangan tanyalah ustaz di tv9 episode 323 . Seterusnya , sya pergi berlayar ke tonton.com.my to approve that statement is wrong or true.

Banyak jugak ilmu yng diberikan oleh 
 Ustaz Sharhan Shafie  dalam episod tu (i'll state them in another post) . Yup , mmg Ustaz tu ade ckp tntg nama nama yang sering diganggu jin atau menghidap penyakit misteri start sekitar minit 34:00 - 36:00 .
Mengikut kajian Ustaz penyakit misteri yang ditimpa oleh anak anak  kadang-kadang disebabkan nama yang diberikan kepada mereka .Selain itu, ramai org yang mempunyai nama yang sama menghidap penyakit misteri di klinik beliau  .Nama-nama yang disebutkan ialah -

Balqis - Ketua Jin

Qistina / Kistina - Penghulu jin

Najwa - Bermaksud bisikan dlm bahasa arab (mungkin lam tafsiran lain kot) Org ni akan terkena penyakit was-was , suka menangis masa kecik atau ada perangai x elok

Batrisya / Erisya / Zakwan - Jin suke name ni
Terdapat lebih kurang 77 nama lagi yang disukai jin untuk diberikan kepada anak mereka yang digunakan oleh manusia bagi anak diorang . Anda boleh rujuk dalam buku yang ditunjukkan oleh ustaz tersebut.
(sorry i forgot the book title , i'll state it here when i watch the video again)

Ustaz tu juga menyatakan bahawa beliau ada menerima panggilan baru-baru ni dripada seorang ibu yang menyatakan anaknyer yang bernama Qistina Batrisya suka sgt menangis dripada kecik sampai besar dan apabila besar jadik hyperaktif pulak.


Selain itu , beliau menyatakan bahawa kalau ada ibu - bapa yang telah menamakan anak mereka dgn nama - nama tersebut tidak perlu pergi ke pejabat untuk tukar semula nama tpi cukup sekadar memanggil dgn nama panggilan lain sebagai contoh Along , Angah ataupun kalau namanya Nurul Qistina panggil je Nurul (I'm not sure about this about this one , mybe siti batrisya or nurul qistina or both is wrong , well it's not important here coz the main point is not to call them the name that similar to the jin's name.)
Dikhuatiri apabila kita nak panggil anak , kwn , saudara  atau lain lain . Kita terpanggil jin yang mempunyai nama yang sama  . 
Sebagai contoh ,

Samad : Wa mari ar kite main pondok pondok 
Najwa : ok
Unknown Jin : Aik budok tu nk main ngan aku ke , bereh hihihi .
(lol)



For your information  : Ustaz Sharhan Shafie merupakan ustaz dri group zamdurrani yng cukup terkenal .
Beliau cukup mahir mengenai alam ngaib dan telah menolong ramai pesakir yng menghidap penyakit misteri yang disebabkan oleh jin . Beliau dan kumpulannya juga pernah menawarkan khidmat rawatan semasa karnival jomheboh . Ustaz ini mmg bukan calang-calang orangnya . 


P.S Bagi yang mempunyai nama tu dn x pernah kena penyakit misteri x per la , tpi kat luar sana mmg ramai yang kena penyakit misteri mempunyai nama tersebut (menurut ustaz tersebut)

Note :

Sya x fikir yang apa yang ustaz tu maksudkan ialah nama yang buat kita sakit tetapi saya rasa bahawa ia bermaksud menggunakan nama  tersebut sebagai nama panggilan  bagaikan menelan racun yang tidak diketahui bila kite akan rasa kesannya atau mmg tidak akan ada langsung , kesan racun itu juga tidak diketahui besar atau kecik namun risikonye ttp ada  . Penyakit yang kita hidapi disebabkan racun tersebut juga dtg dripada Allah sama juga seperti penyakit misteri yang kita hidapi apabila diganggu makhluk halus disebabkan menggunakan nama tersebut juga datang dripada Allah.

Tidak semua jin islam itu baik sedangkan org islam pun ada yang jht gile apatah lagi jin .

Ustaz ni mmg x da sertakan apa-apa hadith atau ayat al-quran mengenai nama nama diatas semasa rancangan tersebut berlangsung dan sya x pasti samaada hadith atau ayat al-quran tersebut boleh ditemui dlm buku yang ditunjukkan oleh ustaz tersebut atau mmg ianya sekadar kajian beliau.



Jgn terus percaya bulat bulat , kita tunggu dahulu pendapat dripada ustaz lain.



Update 




Respon drp Ustaz Zaharuddin.net mengenai isu nama2 anak jin yg boleh mendatangkan penyakit apabila diberi nama2 ini :

1. Balqis
2. Qistina/Kistina
3. Najwa
4. Zakuan/Zaquan
5. Batrisya
6. Erisya
7. Mazda

Respon 1 : Tiada sbrg dalil yg sohih berkenaan nama2 tertentu adlh nama anak JIN, lalu dikatakan jika diguna & dipanggil kpd anak kita, lalu anak kita akan ditimpa penyakit misteri. Hal ini sama sekali TIDAK BOLEH DIPERCAYAI, malah bercanggah dgn firman Allah surah al-Naml ayat 65. Malah boleh termasuk dlm men'sial'kan nama tertentu, jika itu berlaku boleh jatuh syirik, Nabi bersabda :اَلطِّيَرَةُ شِرْكٌ ، اَلطِّيَرَةُ شِرْكٌ Ertinya : Sial menyial itu syirik, sial menyial itu syirik ( Riwayat Abu Daud dan Tirmidzi). Berhati2lah.

Respon 2 : Saya baru sahaja menghubungi Dato' Dr Haron Din berkenaan nama-nama yang dikatakan anak JIN, beliau MENOLAKNYA dan juga menggunakan ayat 65 surah an-Naml menolak pengalaman tertentu sesiapa jua yg mengatakan nama2 tertntu boleh membawa penyakit misteri. Cuma hanya ada nama JIN yg disebut di dalam hadis shj yag elok tidak digunakan spt Azazil, Wiswas, Khannas, Murrah, Harb, Soba & brbp yg lain disebut dlm hadis, Itupun tidak sohih jika guna maka akan kena sakit misteri. Ia bercanggah dgn Al-quran.

Rujukan : Fb ustaz zaharuddin.net

Wallahualam , Surah Al-Nalm ayat 65 - > 




سُوۡرَةُ النَّمل
قُل لَّا يَعۡلَمُ مَن فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ ٱلۡغَيۡبَ إِلَّا ٱللَّهُ‌ۚ وَمَا يَشۡعُرُونَ أَيَّانَ يُبۡعَثُونَ (٦٥)
Katakanlah lagi: Tiada sesiapapun di langit dan di bumi yang mengetahui perkara yang ghaib melainkan Allah! Dan tiadalah mereka menyedari bilakah masing-masing akan dibangkitkan hidup semula
(sesudah mati).
(65)


P.S , Dr Haron Din merupakan salah seorang  ulama' kat negara kita ni ....





2 comments: